Wat betekent deze stelling uit de kieskompas:

De aaneensluiting van natuurgebieden moet doorgaan, ook als de provincie daaraan moet meebetalen. Wat is aaneensluiting in deze context?

13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een prachtige reportage over gezien op TV: de aansluiting van het Flevolandgedeelte op de Veluwe en verder naar Duitsland, zodat de dieren zich kunnen verspreiden. Als consequentie heeft dit dat zeer vruchtbare landbouwgrond in Flevoland onttrokken dient te worden aan het geheel en meerdere boeren onteigend. Zegt de politieke bestuurder: "met dit project zal in de toekomst het wild zich kunnen verplaatsen van Flevoland naar de Veluwe, en zelfs verder nog, Duitsland in". Zegt de boer: "ja, en denk je dat ze dan terugkomen?

Het beste antwoord

Dit gaat over de Ecologische Hoofdstructuur. Dit is een netwerk van met elkaar te verbinden natuurgebieden, waar een heel regelscircus en grote bedragen mee gemoeid zijn. De provincie voert de vorming van de EHS uit, het beleid komt bij het ministerie van I&M vandaan (voorheen: VROM)
Hieronder vind je meer informatie.
De een vind het een prachtig beleid, het huidige kabinet vindt het maar een overdreven gedoe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door middel van wildviaducten, tunnels en dergelijke een verbinding tussen de natuurgebieden in Nederland maken, zodat de dieren zich verder over ons land kunnen verspreiden.
Amadea
13 jaar geleden
Men wil natuurgebieden met elkaar verbinden. Zo kan er wildwissel plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk natuurgebieden bij elkaar betrekken door middel van wildbruggen over snelwegen en aanleg van nieuwe natuurgebieden.
Dus dan kan het wild van de ene naar het andere natuurgebied
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn in Nederland diverse los van elkaar zijnde natuurgebieden. Om dieren de kans te geven ongestoord van bijvoorbeeld de Oostvaardersplassen naar de Veluwe te komen, moeten er stukken grond onteigend worden om als een soort aaneensluiting te dienen tussen die gebieden. Er mag dan geen of weinig normaal gebruik van deze gebieden gemaakt worden door privé-boeren of andere dierverstorende bezigheden van de mens. Dat kost geld.

Of het zinvol is is een tweede, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar dat vroeg je niet.
De Heer Henk Bleeker (staatssecretaris) wil paal en perk stellen aan deze omstreden aankopen.